Direktlänk till inlägg 1 januari 2017

Dag 18 Gott Nytt År!!

Av Sollander - 1 januari 2017 06:10

Idag var det ingen pennskola. Så det blev en lugn förmiddag hemma. Vi poppade varsinn konfettismällare på altanen och gud vad Mio tyckte att det var roligt. Han skrattade så att han kiknade. Efter ett nudelrace till lunch åkte Johan och Novalie på massage och jag och pojkarna gick till affären för att köpa lite lördagsgodis. På vägen dit tänkte jag gå in på en sidogata för att slippa trafiken. Där kom det en hund mot oss. Den var skitläskig. Morrade och skällde och sprang runt vagnen. Efter att ha gått 20 meter in på gatan sa jag åt hunden. Högt och tydligt i hopp om att den på nått sätt skulle förstå: " Okej okej hunden jag vänder. Jag ska inte gå på din gata" så jag vände om fort som tusan och gick tillbaka. Då lugnade han till slut ner sig. Snacka om vakthund.... På vägen tillbaka från affären mötte vi en pickup med kokosnötter där en apa satt på flaket och höll utskick. Det är mycket som händer på väg till kiosken;) När alla var hemma igen var det ett par glada barn som mumsade i sig lördagsgodiset i ett navs. När klockan var 18.30 och alla barn var färdiga för nyårfirande tog vi vagnen och gick till den resturang (Secret garden) där vi bokat bord. Väldigt mysig restarurang. Lagom stor och lagom ljudvolym. Everest ville gå hem, men när Johan berättade att vi skulle äta mat kom han på efter närmare eftertanke att han var hemma:) Buffén har jättegod. Inte många olika saker men det som fann var fräscht och gott. Jag som brukar vilja prova alla nya saker testade både ostron och bläckfisk. Ingenting jag kommer äta fler gånger men nu har jag i alla fall provat. Eller haft det i munnen i alla fall utan att svälja. För det vågade jag inte;) Barnen åt som hästar och efter att de lekt en stund på stranden kom efterrättsbuffén fram. Mycket sött och sliskigt som inte ens barnen ville ha men det räckte med att de gillade chokladtårtan för där länsade vi nog ett fat själva.... Efter buffén blev det paltkoma för mio som somnade i vagnen med ögonen öppna. Och tillslut som även den sällsynta repliken från Everest: jag är mätt mamma;) Everest och Novalie röjde loss med trubaduren som började kl. 22 de dansade och satt på golvet och lyssnade och helt plötsligt började Novalie spela gitarr på Everest som då låg i hennes knä. Jag undrade vem/vilka publiken apploderade åt, trubaduren eller barnen;) Efter att de dansat en stund blev det vattenpaus och bartendern bjöd de på bananer. Vilket naturligtvis gick hem:) Jag hade under kvällen jämt att göra med min klädsel. Knytbyxor och sarong var inte det optimala eftersom det blåste vid stranden:) de flattrade och for och emellanåt stor jag där i bada trosor och bh;) Novalie orkade inte hänga i till tolvslaget men Everest var i fullgång och väntade på eldshowen som skulle komma kl 0.00 Kl 23.59 kom dock Everest på att han var skitnödig vilket var aningen feltajnat, så han och jag tillbringade tolvslaget på restarurangens toalett;) men det var lugnt. Vi hann se både eld och fyrverkerier så han var nöjd och somnade i vagnen kl 0.20:) Efter att ha flyttat om i vagnen för at alla barn skulle få plats så vaknade Mio när vi skulle gå hem. Sen var han igång och firade nyår:) Han var bra trött men kunde inte sova. Några nyårssamtal till nära och kära i Sverige hann vi med innan vi somnade 03.30 Johan dock på soffan. Han hann liksom aldrig gå till sängen... Gott Nytt År på er! Hoppas på sovmorgon i morgon;)