Direktlänk till inlägg 18 januari 2017

Dag 36. Sticky rice

Av Sollander - 18 januari 2017 16:19

Idag var jag uppe runt 04.00 för att hämta dricka till Mio som var törstig. När jag tände lampan så var det dags för mig att ta några snabba ackrobatiska rörelser igen eftersom det befann sig en kackelacka på golvet framför mig. Jag famlade efter någonting att slå ihjäl den med men det gick ju inte för när jag skulle drämma till den så for den iväg i en jädra fart efter golvet och sen var den spårlöst borta. Skitsamma tänkte jag. Mio fick som dricka och jag gick och la mig för att somna om. Innan jag somnade hörde jag Mio skratta hjärtligt när han låg på sin madrass. Om det var kackelackan som sprang omkring och kittlade honom eller om han drömde får vi aldrig veta;) Kl 8.15 blev det frukost och därefter skjuts till Pennskolan utan regnponcho. Ovädret blev det som sagt inte så mycket av. När Johan kom tillbaka hoppade Mio och jag på hans moped och så åkte vi alla tre på samma moped idag. Vi tog en runda för att kolla lite. Johan försöker lära mig hur jag ska tänka för att veta var jag är och han är jättepedagogisk och duktig på att få mig att lära mig. Men med mitt lokalsinne så är det supersvårt. Men jag har faktiskt blivit liiite bättre nu än tidigare och det är tack vare Johan:) Vi åkte förbi Tesco Lotus för att göra lite diverse inköp. Vi hittade bland annat jordens coolaste solbrillor till barnen. Vi passade även på att äta en billig och god lunch där innan vi åkte hem för att släppa av Mio och mig. Klockan hade då närmat sig 13 och det var dags för hämtning av Novalie och Everest. Eftersom det var mulet men varmt bjöd eftermiddagen på ett dopp i poolen. Innan vi gick dit fick barnen först göra egna chokladkakor som vi köpt på Tecso. Det var ett gäng kex med pandansikten på som man skulle klistra ihop med cholkadkräm emellan. När de var klara tog vi med kakorna till poolen och sen blev det fika och bad. När vi badat klart började vi förbereda kvällsmaten. Ikväll skulle vi testa att göra eget sticky rice. Ris som man först blötlägger 2 timmar innan man sen åkgkokar det och tillsist plattar ihop det i klumpar och grillar det. Johan hann med att springa en runda under tiden. Därefter åkte han och Novalie och köpte ett gäng förgrillade grillspett hos grilltanten som vi grillade tillsammans med riset. Everest och jag ringde mormor och morfar som han saknar så mycket!!! Det blev en vindstilla kväll med perfekt grillglöd i grillen på vår altan. Riktigt mysigt och efter alla dyn och kuddinköp som vi gjort så är utemöblerna nu helt okej att sitta på :) Efter maten blev det en stunds pysslande för barnen innan de somnade och Johan och jag lyssnar nu på en podcast innan det blir sängen för oss med.