Alla inlägg under februari 2017

Av Sollander - 4 februari 2017 16:15

Idag började Mio tassa omkring kl 6.30 Eftersom jag var pigg när jag vaknade då så kände jag att det inte var så stor vits med att försöka få Mio att ligga kvar i sängen så jag kunde lika gärna gå upp:) Strax efter 8 blev det frukost. Farmor kom upp runt 8.30 och Johan en timme senare. Jag fick lov att tvätta ur kylen när vi ätit frukost eftersom en juicepaket hade läckt. Jag upptäckte då att det var någonting som pyste i kylskåpsdörren. Jag började lyssna på colaflaskorna men det var ingen av dem. Men däremot var det tacosåsen som pyste rejält. Den ändrade under någon timme färg från röd till orange och fortsatte pysa så jag kände att den där fick ta en tur till soptunnan direkt utan att ens öppnas:) Under förmiddagen åkte farmor och Johan och tog ut pengar vid BigC. Jag och barnen gick och köpte lördagsgodis under tiden. Idag blev det 2 klubbor och en liten plastbåt med godis i. När vi kom hem lyckades vi tajma glassmoppen och det ungår ju inte barnen som känner igen melodin när den kommer, så en glass hann de med också innan vi gick till poolen. Barnen älskade sina båtar. Vilken hit det blev. De brukar vara sega i starten på att bada men den här gången hoppade de i direkt och var jätteglada på en gång. Riktigt kul och inte ville de gå upp heller. Johan åkte iväg och köpte lite sticky rice som vi delade på allihopa. Det var snällt mot hans mage som fortfarande inte är helt okej. Barnen badade mellan tuggorna:) Runt 14 kom farmor som hade tagit det lugnt hemma hos sig en stund. Vi badade allihopa till 16.30 Då kom frukttanten och hon missar man ju inte i onödan. Farmor köpte melon och ananas. Efter fruktstunden gick vi upp och gjorde iordning oss för ikväll skulle vi äta på Korean BBQ buffé. En restaurang där man beställer vilket kött man vill ha och sen grillar man maten själv vid bordet. Barnen var gratis så allt som allt gick det på ungefär 400 sex för alla sex inklusive öl och vatten. Super gott och ett bra tips på paltkoma:) När vi ätit upp allt så kom de in med efterrätt i form av chokladtårta. ÅÅ gud. Ibland undrar man hur mycket barn får plats med;) För efter att vi betalat frågade servitrisen barnen om de ville ha en till bit chokladtårta och de kan de ju inte säga nej till.:) Efter restaurangbesöket var det tre något tyngre moppar som åkte till Secret Garden (där vi var på Nyårsafton) för något att dricka. Barnen hade jätteroligt i sanden på stranden. De hämtade ved och pinnar för att låtsas göra en lägereld. Novalie sopade solstolar och gjorde fint så det blev en lite koja bland alla möbler. Mio sov på stranden bredvid oss. Det blev en riktigt lyckad kväll. Vi åkte hem vid 21.30 och barnen la sig i soffan och tittade på Nims hemliga ö innan de somnade. Johan, Jag och farmor satt ute en stund innan farmor åkte hem till sitt hotell och vi gick in och la oss.

Av Sollander - 3 februari 2017 18:00
Av Sollander - 2 februari 2017 17:35

Idag gick jag upp först. 6.30 var klockan och jag tänkte ta mig lite egen tid. Det gick lite sisådär. Det är klart att det ska börja knorras redan 6.45 från alla barnen;) men de är snälla. Lägger sig och kollar på ipodsen innan frukosten är klar. Så det gör inget att de vaknar. Frukosten blev ute för oss. Johan väckte vi 8.20 så att han skulle hinna göra sig iordning innan skjutsen till pennskolan. Mio och jag följde med idag. Vi åkte till BigC efter lämningen för att inhandla det som saknades. Johan passade även på att backa upp sin telefon där eftersom det finns ett någolunda snabbt wifi runt om i butiken. På vägen hem åkte vi förbi tandläkaren och beställde en tid för undersökning till farmor. Imorgon 17.30 ska hon få gå dit. När vi kom hem pinnade jag iväg till 7eleven för att köpa hamburgare som vi hann med att äta till lunch innan Johan åkte och hämtade barnen. När Mio vaknat till och ätit gick vi två till poolen. Johan och barnen var på Central Festival och kollade på hårddiskar. Novalie fick även äntligen sin ärmlösa thaiklänning som hon har velat ha sen vi kom hit. En liten fika hann de även med innan de kom hem. Då gick de direkt ner till poolen och Novalie var så nöjd över sin klänning. Det blev bad i nästan 3 timmar innan vi avslutade pooltiden med lite frukt från frukttanten innan vi gick hem. Farmor kom förbi och var så glad att hon kände matlust igen. Vi åt varsin knäckemacka innan vi tog en kvällstur till ”guldtoppen” ett tempelområde som ligger högt uppe på berget och som barnen åker förbi varje dag när de åker till skolan. Vilken vy det var där uppe. Man såg över hela flygplatsen och mycket mer. Det blev några riktigt fina bilder. På vägen hem stannade vi vid en affär där allt kostade 20 bath (5 sek) styck. Sådana butiker tycker jag om:) Det blev ett bokstavspussel till Novalie och Everest och en nappflaska till Mio. Det blir säkert några fler besök där innan resan är slut:) När vi kom hem lagade jag lite mat. Det blev en thaigryta på biff, kyckling och grönsaker med ris till. Efter maten hjälpte vi farmor med att boka hotell i Bangkok. Lite shopping vill hon hinna med innan hon åker hem. Efter att barnen somnat åkte farmor hem till sitt hotell och det blev en lugn kväll för mig och Johan.

Av Sollander - 1 februari 2017 17:15

Idag blev det frukost ute på altanen och därefter skjutsade Johan barnen till Pennskolan. Jag och Mio var kvar hemma. När han kom tillbaka hade även farmor vaknat till liv. Hon kände sig lite bättre idag och fick i sig lite frukost. När vi kommit i ordning lite intog vi poolen och där var vi hela förmiddagen. Johan åkte iväg och klippte sig på förmiddagen. Kostade hela 100 bath (ca 25 sek). Klockan 13 hämtade Johan barnen och jag ordnade lite lunch och fika vid poolen. Barnen är som vanligt sega i starten på att hoppa i poolen men när de väl kommer igång så tycker de om att bada. Senare på eftermiddagen åkte Johan och köpte pommes pinnes som vi alla delade på och doppade i olika dippar. Salt och gott. När vi badat klart kom frukttanten på moppen och vi köpte två sorters meloner, ananas och mango. Så det blev ett riktigt fruktkalas. Efteråt bestämde vi att vi skulle ta en tur till Chaweng. Farmor hade nämligen med sig farfars skjorta från Sverige som hon lämnade in till skräddaren så de kunde ta måtten och därefter sy upp tre nya skjortor åt honom. De skulle vara klara på fredag. Medan vi väntade på att farmor skulle välja tyger till skjortorna passade vi på att shoppa lite i butiken utanför skräddaren. Det blev varsitt linne till Mio och Everest, en klänning till Novalie och den stående Adidasjackan till mig. Den här gången blev det en benvit med guldbruna ränder. Nu har jag snart alla färger :) Därefter gick vi till Khaosan för middag. Spagetti bolognese för hela slanten. Vi hann med en liten tur till Viking Bar efter maten. Därefter åkte vi hem igen. Barnen var supertrötta och somnade bums när vi kom hem.

Presentation

different language?

Fråga oss!

1 besvarad fråga

feed://thailand.jamena.se/rss

Omröstning

Skulle ni göra en sådan här resa om ni hade möjlighet?