Direktlänk till inlägg 17 februari 2017

Dag 66 Fyrhjulssafari...

Av Sollander - 17 februari 2017 17:17

Idag var Everest och Mio igång kl. 6.30 Strax innan 8 gick jag och lämmade Mio på dagiset som ligger precis brevid oss. Det kostade 200 bath (50 sek) att ha honom där. Anledningen till att han skulle få vara där idag var för att jag och Johan skulle köra fyrhjuling mellan 10.30-12.30 så då kunde inte han följa med. Det gick bra att lämna honom för han fick en välling flaska när jag gick. Annars hade han inte varit tyst:) När jag kom hem hade Everest och Novalie lyckats hittat en Twix i kylskåpet som de satt och snaskade på:) Efter att vi ätit frukost åkte Johan med barnen till Pennskolan för sista gången. Sista tre veckorna får de hänga med oss:) När han kom tillbaka åkte vi på samma moppe till fyrhjulingssafarit. Det låg på samma väg som Imigration office fast en bit längre in. Efter en liten genomgång av hur fyrhjulningarna fungerade och utdelning av munskudd och hjälmar så körde vi iväg. Johan och jag på varsin. Det var 5 st till som körde och flera guider. Alla körde iväg med en jäkla fart och sist blev jag. Åååå fy han vad rädd jag var. Jag var inte kompis med den där fyrhjulingen överhuvudet taget. Det sista guiden sa i genomgången var: Sett inte ner fötterna vid sidorna för då kör hjulen över dem och var är det första jag gör när jag körde fast? Jo det var att sätta ner foten för att putta på lite och mycket riktigt så körde hjulet över min häl, men det gick bra. Den är lite svullen nu men det är ingen fara. Jaja första timmen av två körde jag själv. I terräng, genom vatten och annat. Åååå jag tyckte att det var så läskigt. Johan var jättesnäll och vändade på mig hela tiden. Efter en timme så var det bara vi och en guide kvar. De andra hade gett upp. Då skulle vi upp på lite brantare backar och terräng så då åkte jag bakom Johan. Det var mycket roligare. Det var också läskigt men bara roligt eftersom jag litar 100 procent på Johan i alla lägen. Då guiden såg att Johan kunde köra så gick det undan även i den brantaste terrängen. Vi åkte högst upp för berget till en gummiodling. Jag har aldrig sett en gummiodling förrut. Där uppe fanns det en gubbe och en tant med tre tänder var;) som sålde dricka under ett parasoll och det roliga är att om man åkt genom terräng i 1 timme och 20 minuter till ett drickaställe så skulle de ju kunna ta mycket mer för en cola än vad de gjorde. Vi köpte en cola och den kostade 30 bath (ca 8 sek):). På vägen tillbaka såg vi en grön orm som slingrade sig över stigen. Johan tyckte att det var jättekul att köra och jag fick verkligen hålla i mig för att inte åka av. Men som sagt när jag slapp köra själv så var det jätteroligt att åka och det var skoj att vi kunde göra något bara Johan och jag. När vi var tillbaka vid safaricentret så fick vi vatten. Johan som hyrde en hjälm med en goprocamera tog hand om minneskortet innan vi åkte hemåt. Johan släppte av mig hemma och åkte vidare för att hämta barnen på pennskolan. Det blev många kramar till personalen innan de åkte hem. Under tiden åkte jag till grilltanten för att köpa lunch till Johan och mig. Då våra favoriter, kycklingspetten, var slut så fick det fläskkött istället och jag kan säga att de var inte dumma de heller. Everest och Novalie som smakade dem också tyckte med att de var goda. När vi hade ätit klart gick vi allihopa över till Mios dagis för att hämta honom. Klockan var strax innan 14. Mio blev jätteledsen och ropade efter mamma när vi kom så det var bara att ta honom direkt, men det gott jättebra. Han hade ätit, sovit och lekt. Everest och Novalie lekte en stund på dagisgården innan vi gick hem. Resten av eftermiddagen tillbringade vi vid poolen. Idag var alla tre barnen pigga och ville bada och idag lärde sig Novalie simma utan puffar med huvudet ovanför vattnet. Hon var så duktig. Runt 17 så gick vi hem och Johan tog med sig Everest och Novalie till skräddaren för att göra ett första prov på sin kostym och sen till åkte de till Makro för att köpa, köttfärs, gucamole, ost och grönsaker för ikväll blev det tacofredag. Jag gjorde en variant på egen tacosalsa till då vi hoppade över att köpa tacosåsen. Hackad tomat, lök morot, majs, ananas som stektes tillsammans med  tacokrydda. Det blev faktiskt rättså gott:) Efter maten var det tre små barn och ett stort;) som somnade tidigt så jag fick en kväll för mig själv i soffan och vid diskbänken för nackdelen med tacos är att det blir så jäkla mycket disk;)