Direktlänk till inlägg 26 februari 2017

Dag 75 Fem simmärken avklarade för Novalie

Av Sollander - 26 februari 2017 18:57

Idag kom det en liten regnskur när jag och barnen gått upp. Novalie fick genast idén att bygga en koja under paraplyet. Regnet slutade på 5 minuter men kojan kvarstod, så frukosten intog Everest och Novalie i kojan. Riktigt mysigt. Runt kl 10 gick vi ner till poolen och där hängde vi till kl 16.00 Efter gårdagens äventyr var Novalie totalt orädd för vattnet. Hon sa till mig: Mamma kolla på mig nu. Jag ska ta på mig cyklopen och hoppa från kanten utan puffar. Ja, gör det, sa jag och hon hoppar rätt ut utan problem. Vilken tjej. Idag lossnade allt. Nu simmar hon obehindrat från ena sidan till de andra. Hoppar från kanten, leker säl på Johans rygg och flyter utan problem. Det är så roligt att se skillnaden nu mot när vi kom hit i december då vågade hon knappt doppa huvudet. Så idag har vi betat av simmärkena: baddaren grön- blå och gul, bläckfisken och sköldpaddan. Eventuellt hinner vi med pingvinenmärkena också. Everest lekte med IQ mestadeles av dagen. Runt 12 åkte jag till vår grilltant för att köpa lite lunch. Efter lunchen blev det fortsatt bad. Nu var Mio också igång. Han hoppade också från kanten med sina puffar och tyckte att det var jätteroligt. Runt 16 fick vi slita oss från poolen för vi hade bestämt med de svenska paret att vi skulle kika på deras hus. Så vi gick upp ur vattnet och svidade om och tog sen mopparna ner till deras hus tvärs över gatan. Det var ett fint litet radhus med 2 sovrum och 1 toalett uppe samt 2 toaletter, kök, ett litet vardagsrum och ett uterum nere. Det var skoj att se hur de hade det. Precis lagom. Vi blev bjudna på en riktig svensk fika, med hederligt svensk bryggkaffe och gb-glass. Christer bjöd även på live-musik i form av gitarrspelning Efter en timmes besök brummade vi vidare till Tesco Lotus för att kolla efter lite plastburkar etc. Barnen var som galna i butiken och så himla upp i varv. Efter shoppingen passade vi på att äta middag på butikens restaurang. Efter att allt mat var uppäten åkte vi vidare ner mot Chaweng. Johan skulle kolla hur sin kostym blev. Riktigt stilig blev han i den. Johan bestämde med skräddaren att han skulle hämta kostymen en annan dag då han kommer själv eftersom kostymen var svår att få hem på moppen. Vi passade även på att köpa några flera armband av vår tjej som säljer armband runt hörnet där skräddaren håller till. Även en hatt hann vi med att köpa som var tänkt till Everest men som passade Mio också. Därefter åkte vi hem. Barnen var jättetrötta så det det blev tandborstning och sänggående ganska snabbt för dem. Johan och jag satt uppe och skrev och ringde till nära och kära under kvällen innan vi gick och la oss.